Nieruchomości szkolenia

Program 


Formy organizacyjno – prawne podmiotów zarządzających Nieruchomościami

Warsztat dotyczący organizacji firm zarządzających nieruchomościami porusza zagadnienia dotyczące rejestracji działalności gospodarczej oraz metody i sposoby uruchomienia biura. Omawiane są zagadnienia dotyczące gminnej ewidencji gospodarczej, Krajowego Rejestru Sądowego i inne. Głównym tematem warsztatu jest odpowiedź na pytanie, jaka formę działalności praktykant chce otworzyć w przyszłości. Omawiane są wszystkie rodzaje spółek osobowych takich jak : spółka jawna, spółka komandytowa, spółka komandytowo - akcyjna, przedstawiane są również zasady działalności spółek kapitałowych czyli spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjnej. Głównym i cieszącym się największym zainteresowaniem zakresem prowadzenia działalności gospodarczej jest forma spółki cywilnej bądź procedury rejestracyjne, finansowe i rozliczeniowe osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.
Podczas warsztatu przedstawiane są wzorcowe umowy , akty założycielskie i dokumenty rejestrowe. W trakcie zajęć dyskutuje się o wszystkich plusach i minusach płynących z prowadzenia wybranej działalności gospodarczej.
Zajęcia mają na celu opracować wstępną politykę zarządzania biurem, zarządzania personelem oraz zacząć planować działania marketingowe. W pracy dobrego managera niewątpliwie ważnym elementem jest od samego początku ustanowienie prawidłowej struktury wewnętrznej i zasad podziału zadań jak i ustalenie praw i obowiązków poszczególnych pracowników. Na warsztacie dotyczącym „Form organizacyjno – prawnych podmiotów pośredniczących w obrocie nieruchomościami” przedstawiane są dodatkowe zagadnienia dotyczące instruktażu szkoleń bhp wstępnych, stanowiskowych i okresowych, badań wstępnych i okresowych, kodeksy pracy, informacje dla pracowników o prawach i obowiązkach oraz odpowiedzialności regulaminowej finansowej i karnej. Najważniejszym elementem jest długofalowe zaplanowanie swojej strategii zarządzającej i promocyjnej. Te warsztaty mają pomoc w opracowaniu priorytetów instruktażu oraz nauczyć wstępnie badać wyniki ekonomiczne.


Organizacja firmy zarządzającej nieruchomościami

Na warsztatach praktykanci dowiedzą się, iż zarządzanie nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu w szczególności :
• Zapewnienie odpowiedniej gospodarki ekonomiczno – finansowej nieruchomości
• Zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości
• Zapewnienie właściwej gospodarki energetycznej w rozumieniu przepisów Prawa energetycznego
• Bieżące administrowanie nieruchomością
• Utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem
• Uzasadnione inwestowanie w nieruchomość
Warto zwrócić uwagę na to, że merytoryczny zakres działalności zarządcy nieruchomości jest opisany w ponad trzystu ustawach i rozporządzeniach. Do najważniejszych zaliczamy Ustawę Kodeks cywilny, Prawo budowlane, Ustawa o własności lokali czy Ustawę o gospodarce nieruchomościami. Choć są to ustawy wiodące to często bywa, że te, które są rzadziej stosowane w konkretnej sytuacji mogą odegrać najistotniejszą rolę.
Przypomniany zostanie znany podział obszaru zarządzania na :
1. Organizacyjno prawny
2. Obsługi technicznej
3. Księgowo finansowy
a następnie każdy z nich będzie szczegółowo omówiony.
Przedstawiony zostanie prawidłowy rozwój firmy, rekrutacja personelu, aranżacja biura, nowoczesne narzędzia pracy oraz funkcja reklamy. Podstawy i reguły rzetelnego biznesu zawsze budzą szacunek i uznanie. To jak jesteśmy odbierani przez osoby, z którymi się stykamy jest naszym wizerunkiem. Na ten wizerunek składają się między innymi nasi ludzie, stosowany sprzęt i technologie a przede wszystkim my sami i nasza wiedza. Zatem podobnie jak w każdej innej działalności gospodarczej, dobry i pozytywny wizerunek firmy oznacza jej poważną pozycję na rynku.
 

Komunikacja interpersonalna

Na zajęciach omówiona zostanie rola umiejętnego słuchania, a także i precyzyjnego przekazywania informacji. Praktykanci dowiedzą się co jest kluczem do prawdziwego i uważnego słuchania, przedstawione zostaną bariery utrudniające uważne słuchanie oraz sposoby by tych barier unikać. Zajęcia poruszą także temat asertywności, która jest sztuką wyrażania uczuć, myśli i życzeń jak również dbaniem o przestrzeganie należnych nam praw – bez naruszania praw innych osób. Każdy z uczestników wykładu będzie mógł wziąć czynny udział w zajęciach. Uwaga zostanie także zwrócona na konflikty i ich rozwiązywanie. Sytuacja konfliktu to taka sytuacja, w której występują różnice poglądów na dany temat z towarzyszącymi żywymi emocjami. Zazwyczaj bywa tak, że rozbieżność dotyczy spraw zasadniczych, za którymi w istocie ukryte są podstawowe potrzeby ludzi. Będą przedyskutowane warunki konstruktywnego rozwiązywania konfliktów oraz etapy ich rozwiązywania. Praktyki będą niezwykle pomocne w przyszłej pracy zarządcy, w życiu prywatnym oraz w wielu innych dziedzinach.

Sprawozdawczość firm zarządzających nieruchomościami, gospodarka ekonomiczno-finansowa

Warsztaty pokażą , iż rachunkowość bez względu na podejście do niej i sposób jej definiowania- jest uznawana za język biznesu, który umożliwia porozumiewanie się wszystkim uczestnikom życia gospodarczego. Mimo różnych funkcji , jakie rachunkowość może pełnić w zależności od systemu społeczno – gospodarczego, nadal jako jedyny kompletny i sprawdzalny system jest źródłem informacji pomocnych przy podejmowaniu decyzji ekonomicznych przez różnych użytkowników.
Na zajęciach szczegółowo zostaną omówione zagadnienia takie jak :
• struktura bilansu
• rachunek wyników
• rachunek przepływów pieniężnych
• amortyzacja podatkowa
• analizy : wyniki sprawozdań finansowych, płynność finansowa, analiza finansowo – ekonomiczna w praktyce, analiza efektywności inwestycji,
• obowiązki sprawozdawcze, w tym podatkowe
Omówiony zostanie obowiązek sprawozdawczy, który nakłada ustawa gospodarcza z dnia 29.09.1994r. o rachunkowości. Przedstawione będą zasady rachunkowości jakie należy przyjąć by prawidłowo go wykonać. Zasady te stanowią zbiór reguł i norm przyjętych przez dany podmiot , uniwersalnych oraz podstawowych i szczegółowych. Praktykanci dowiedzą się także, iż w sprawozdaniu finansowym należy przedstawić bilans wykazujący stany aktywów oraz stany pasywów i rachunek zysków i strat, wykazując odrębnie przychody, koszty, zyski i straty oraz obowiązkowe obciążenie wyniku finansowego. Przy sporządzeniu sprawozdania finansowego obowiązuje zasada należytej staranności. Uwaga słuchaczy zostanie zwrócona na to, czym powinno cechować się sprawozdanie finansowe czyli wiarygodność, kompletność, sprawdzalność i prawidłowość. Podkreślony zostanie fakt, że obowiązek złożenia sprawozdań podatkowych przed właściwym organem jest obowiązkiem związanym immanentnie z właścicielem, a nie z zarządcą nieruchomości, nawet gdyby ten zarządca działał w warunkach zarządu sądowego, kuratora sądowego lub zarządu bez zlecenia w trybie art. 752, 753 kodeksu cywilnego. Orzecznictwo podatkowe w tej sprawie zostanie przedstawione na owym wykładzie.
 

Oprogramowanie komputerowe

Na samym początku zajęć przedstawione zostaną rodzaje mediów z podziałem na wodę, ścieki, energie elektryczną, nośniki energii cieplnej, wywóz nieczystości stałych oraz odprowadzanie wód opadowych. Dzięki tym warsztatom słuchacz dowie się także szczegółowych informacji na temat organizacji zaopatrzenia w media na etapie inwestycyjnym oraz organizacji zaopatrzenia w media na etapie zarządzania nieruchomością.
Wyjaśniona będzie zasada TPA, która jest jednym z kluczowych elementów umożliwiających odbiorcom dostęp do rynku energii. Zasada ta, oznaczająca możliwość korzystania z sieci energetycznego przedsiębiorstwa sieciowego bez obowiązku kupowania od niego energii elektrycznej, z założenia powinna służyć rozwijaniu konkurencji na rynku energii elektrycznej. Omówiona zostanie dokładnie procedura zmiany sprzedawcy energii elektrycznej.
Podczas zajęć uczestnicy zostaną również zapoznani z tematem naliczania opłat za emisję zanieczyszczeń do środowiska. Zanieczyszczenia stanowią wszystkie substancje stałe, ciekłe lub gazowe, których udziały w powietrzu przekraczają średnią zawartość tych substancji w czystym powietrzu. Emisja zanieczyszczeń wiąże się ze spełnieniem wielu wymogów prawnych i dlatego dla bardzo dużej liczby zakładów w Polsce emisja zanieczyszczeń związana jest z uzyskaniem pozwolenia na wprowadzenie gazów lub pozwolenia zintegrowanego. Praktykanci zapoznają się z rodzajami instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia, a których eksploatacja wymaga zgłoszenia.
 

Organizacja zaopatrzenia w media

Na samym początku zajęć przedstawione zostaną rodzaje mediów z podziałem na wodę, ścieki, energie elektryczną, nośniki energii cieplnej, wywóz nieczystości stałych oraz odprowadzanie wód opadowych. Dzięki tym warsztatom słuchacz dowie się także szczegółowych informacji na temat organizacji zaopatrzenia w media na etapie inwestycyjnym oraz organizacji zaopatrzenia w media na etapie zarządzania nieruchomością.
Wyjaśniona będzie zasada TPA, która jest jednym z kluczowych elementów umożliwiających odbiorcom dostęp do rynku energii. Zasada ta, oznaczająca możliwość korzystania z sieci energetycznego przedsiębiorstwa sieciowego bez obowiązku kupowania od niego energii elektrycznej, z założenia powinna służyć rozwijaniu konkurencji na rynku energii elektrycznej. Omówiona zostanie dokładnie procedura zmiany sprzedawcy energii elektrycznej.
Podczas zajęć uczestnicy zostaną również zapoznani z tematem naliczania opłat za emisję zanieczyszczeń do środowiska. Zanieczyszczenia stanowią wszystkie substancje stałe, ciekłe lub gazowe, których udziały w powietrzu przekraczają średnią zawartość tych substancji w czystym powietrzu. Emisja zanieczyszczeń wiąże się ze spełnieniem wielu wymogów prawnych i dlatego dla bardzo dużej liczby zakładów w Polsce emisja zanieczyszczeń związana jest z uzyskaniem pozwolenia na wprowadzenie gazów lub pozwolenia zintegrowanego. Praktykanci zapoznają się z rodzajami instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia, a których eksploatacja wymaga zgłoszenia.
 

Obsługa techniczna budynku

Na zajęciach praktykanci zostaną zapoznani z podstawowymi definicjami, źródłem informacji będzie prawo budowlane Art.3. Omówiona będzie dokumentacja we wspólnocie mieszkaniowej (art. 29 ustawy o własności lokali). Wykładowca przedstawi również obowiązki właściciela i zarządcy( Prawo budowlane Art.61 ust 1 i 2). Obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę kontroli, dlatego też przedyskutowane zostanie to, na czym polegają obowiązkowe kontrole, które należy przeprowadzić co najmniej raz w roku i te co najmniej raz na pięć lat. Wszytko to opierać się będzie na art. 62 ust. 1 ustawy prawo budowlane. Słuchacze dowiedzą się, iż właściciel lub zarządca jest obowiązany prowadzić dla każdego budynku oraz obiektu budowlanego niebędącego budynkiem, którego projekt jest objęty obowiązkiem sprawdzenia, o którym mowa w art. 20 ust. 2, książkę obiektu budowlanego, stanowiącą dokument przeznaczony do zapisów dotyczących przeprowadzanych badań i kontroli stanu technicznego, remontów i przebudowy, w okresie użytkowania obiektu budowlanego. Na koniec omówiona zostanie w oparciu o art. 92 ust. 1 ustawy prawo budowlane, równie ważna kwestia przepisów karnych.

Oprogramowanie komputerowe.
System informatyczny jest to wyodrębniona część systemu informacyjnego, która jest z punktu widzenia przyjętych celów skomputeryzowana. Warsztaty mają na celu podkreślenie istoty internetu w pracy zarządcy. Omówione zostaną elementy systemu informatycznego takie jak :
• Sprzęt
• Oprogramowanie
• Bazy danych
• Telekomunikacja
• Organizacja
• LUDZIE

Szczegółowo przedyskutowane będą typy systemów w zarządzaniu nieruchomościami czyli :
• Małe systemy wspierające prace administratora nieruchomości
• Informatyczne wsparcie zarządzania wspólnotą, spółdzielnią
• Property Management
• CAFM
• TIFM
• CMMS
• Oraz inne
Rzeczowe i obiektywne spisanie zakresu funkcjonalności, który powinien posiadać system informatyczny jest kluczowe i stanowi ważny element przy wyborze a później wdrożeniu systemu informatycznego. Ale wbrew pozorom nie jest to łatwe, dlatego też zajęcia pokażą na co należy zwrócić uwagę przy szukaniu systemu odpowiadającego naszym potrzebom i potrzebom firmy.
 

Zapoznanie się z czynnościami zarządcy nieruchomości przed podpisaniem umowy o przygotowanie projektu umowy o zarządzanie nieruchomością – przejmowanie nieruchomości w zarządzanie.

Warsztaty mają na celu pokazanie, iż decyzji o zawarciu umowy o zarządzanie nieruchomością nie powinno się podejmować zbyt pośpiesznie. Przedstawione zostaną czynności do wykonania dla zarządcy, które pozwolą mu zorientować się w rzeczywistych realiach dotyczących nieruchomości:
• oględziny nieruchomości
• ustalenie celów właściciela
• zapoznanie się z dokumentacją nieruchomości
• dokonanie analizy dotychczasowego sposobu zarządzania
• ocena własnych doświadczeń w zarządzaniu nieruchomościami
• przygotowanie własnej koncepcji zarządzania nieruchomością
• przygotowanie propozycji umowy o zarządzanie
Na podstawie wzoru umowy zostanie wyjaśnione, że umowa o zarządzanie powinna być rozległa, szczegółowa i może zawierać nawet postanowienia dotyczące hipotetycznych sytuacji

Treść umowy jest swobodnie kształtowana przez strony, a jedynym zenitem są ogólne przepisy dotyczące zasad współżycia społecznego, gospodarczego, przeznaczenia, przysługujących nam praw. Poszczególne postanowienia umowy będą zależały od realnych sytuacji tj.
• rodzaj nieruchomości
• rodzaj prawa własności
• cele właściciela
• wzajemne relacje właściciel – zarządca
Pomimo to umowa powinna zawierać pewne swoiste elementy, które w mniejszym lub większym stopniu znajdą w niej wdrożenie.

Zapoznanie się z zarządzaniem nieruchomościami mieszkalnymi

Na zajęciach omówiona zostanie specyfika i organizacja zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi. Funkcjonalne ujęcie zarządzania to proces ciągły o sprawczym charakterze, dzięki któremu w sposób skoordynowany i zintegrowany użytkowane są zasoby i koordynowane funkcje rzeczowe organizacji.
Zarządzanie obejmuje:
1. PLANOWANIE, które uruchamia proces zarządzania z punktu widzenia kryterium czasu i wyróżnia się: a)planowanie długookresowe- strategiczne(np. 5 lat)
b)planowanie średniookresowe(np. 3 lata)
c)planowanie krótkookresowe( np. rok)
2. ORGANIZOWANIE, które kształtuje strukturę działania w sposób zapewniający osiągnięcie celów organizacji
3. KIEROWANIE I MOTYWOWANIE, które obejmuje sposób oddziaływania w celu osiągnięcia pożądanego zachowania podwładnych i efektywności ich działań
4. KONTROLOWANIE, które polega na porównaniu uzyskiwanych rezultatów z zaplanowanymi wzorcami
Przedyskutowane zostaną podstawowe zasady zarządzania gminnymi nieruchomościami mieszkaniowymi czyli :
1) Przejęcie nieruchomości i ustalenie jej stanu prawnego i faktycznego:
- dokumentacja prawna
- dokumentacja techniczna
- dokumentacja finansowa
- protokół przejęcia nieruchomości
2) Utrzymanie należytego stanu i bezpieczeństwo nieruchomości
3) Zarządzania najmem(ustawa o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego)
- prawa i obowiązki wynajmującego(art. 6a )
- prawa i obowiązki najemców (art. 6b )
-umowa najmu:
*na czas określony- socjalne
*na czas nieokreślony
4) Plan finansowy
Przedstawione zostaną także przykłady praktycznego zarządzania nieruchomościami mieszkaniowymi, które pozwolą uczestnikom zorientować się jak wygląda to w praktyce.
 

Zapoznanie się z zarządzaniem nieruchomościami komercyjnymi przeznaczonymi pod usługi

Na zajęciach omówiona zostanie specyfika i organizacja zarządzania nieruchomościami komercyjnymi czyli :
• Wymagania właściciela oraz stosunki właściciel – zarządca jako podstawowy czynnik kształtujący specyfikę i organizację zarządzania nieruchomością
• Rodzaje nieruchomości – czynniki wewnętrzne kształtujące specyfikę zarządzania nieruchomością
• Inne czynniki kształtujące specyfikę i organizację zarządzania nieruchomością
• Przykłady organizacji zarządzania nieruchomościami komercyjnymi
Umowa najmu !
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
W tej części warsztatów przedstawiona będzie konstrukcja umowy najmu. Jak powinna wyglądać jej forma pisemna, określenie stron, ich ról, przedstawicieli, danych rejestrowych oraz nazewnictwo w umowie. Słuchacze dowiedzą się, że objętość, szczegółowość i brzmienie zapisów muszą być dostosowane do specyfiki nieruchomości, rodzaju wielkości powierzchni, wymagań właściciela, warunków negocjacyjnych, koncepcji i organizacji zarządzania nieruchomością oraz innych czynników.
Uwaga poświęcona zostanie również stosunkom z najemcami w nieruchomościach komercyjnych. Zarządca musi orientować się w uwarunkowaniach wpływających na właściwe funkcjonowanie najemcy na powierzchni wynajętej, aby móc zapewnić niezakłócone korzystanie z powierzchni wynajętej i wykorzystanie jej do celów, dla których została wynajęta.
Końcowymi elementami wykładu będą budżet i sprawozdawczość oraz czynności operacyjne.

Zapoznanie się z zarządzaniem nieruchomościami publicznymi i instytucjonalnymi

Na zajęciach przedstawione będą następujące zagadnienia :
1. Dokonanie oględzin nieruchomości
a) stan prawny lokalizacji
b) rodzaj nieruchomości
c) opis budynku / budynków
d) konstrukcja
e) instalacja
f) funkcjonalność powierzchni
g) dokumentacja
h) rozliczenie
2. Określenie potrzeb w zakresie remontów i konserwacji
a) przeglądy obowiązkowe i okresowe
b) dokumenty przy przejmowaniu nieruchomości
c) zakres rzeczowy remontów i konserwacji
d) awarie
3. Określenie możliwości poprawy efektywności gospodarowania
a) wnioski z potrzeb zakresu remontów i konserwacji
b) wnioski z analizy finansowej
c) sposoby zewnętrznych źródeł finansowania
d) wnioski z analizy umów z monopolistami
e) możliwości zmiany warunków zagospodarowania powierzchni
4. Zapoznanie się z zakresem czynności zarządzania, w tym z obsługą techniczną budynku
a) analiza pełnomocników zarządcy
b) możliwości poszerzenia pełnomocnictw właścicielskich dla zarządcy w umowie o zarządzanie nieruchomością
c) aspekty rodzajów własności nieruchomości w zakresie pełnomocnictw dla zarządcy
d) obsługa techniczna budynku / budynków
- kontrola obiektów i pomieszczeń
- rodzaje kontroli w nieruchomości publicznej – instytucjonalnej
- sfera bezpieczeństwa obiektów
- prowadzenie dokumentacji
- kompetencje i uprawnienia organów kontrolujących
- okresy gwarancyjne
- dobór pracowników lub zewnętrznych usługobiorców
zamówienie publiczne


Sposoby korzystania z rejestrów i ewidencji nieruchomości

Praktykant podczas zajęć skrupulatnie zapoznaje się z wszystkimi dokumentami jakie potrzebne są w jego pracy. Zapoznaje się również z zasadami funkcjonowanie urzędów i ich procedurami a przede wszystkim uczestniczy w pozyskiwaniu niezbędnych informacji jakie są potrzebne z:
-wydziału ksiąg wieczystych
-katastru nieruchomości
-ewidencji sieci uzbrojenia terenu
-planach miejscowych, studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz decyzjach o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego terenu
-tabeli taksacyjnych i map taksacyjnych
-wykazów prowadzonych przez urzędy skarbowe
• dokumentów będących w posiadaniu agencji , którym Skarb Państwa powierzył, w drodze ustaw, wykonywanie prawa własności i innych praw rzeczowych na jego rzecz
• w aktach notarialnych znajdujących się w posiadaniu spółdzielni mieszkaniowych, dotyczących zbywania spółdzielczych praw do lokali
- umowach, orzeczeniach, decyzjach oraz innych dokumentach będących podstawa wpisu do ksiąg wieczystych, rejestrów wchodzących w skład katastru nieruchomości a także wyciągach z operatów szacunkowych przekazanych do katastru nieruchomości.


Zapoznanie się z czynnościami doradczymi, jakie może wykonywać zarządca nieruchomości zgodnie z art. 185 ust. 1a Ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Praktyki mają na celu przedstawienie możliwości i pomysłów jakimi doradca rynku nieruchomości może sprzedawać nowe, kompleksowe usługi, często oparte na zasadzie consultingu i innowacyjnych metod. Zajęcia mają przedstawić płaszczyzny w jakich zarządca może wykonywać opracowania i ekspertyzy oraz doradztwo w zakresie rynku nieruchomości tak jak mówi art. 180 ust. 1a Ustawy o Gospodarce Nieruchomościami. Jest to nowa specjalizacja , w której ustawodawca podzielił doradztwo na część dokumentacyjną sformalizowaną i część doradztwa ścisłego niesformalizowanego poradnictwa dla ludności. Posiadanie jednej z trzech licencji zawodowych daje możliwość doradzania. Istotą doradztwa jest podejście do zawodu na wzorcach zaciągniętych z bardziej rozwiniętych rynków nieruchomości. Jest to kolejna funkcja, która możliwa jest do wykonywania przez osoby posiadające uprawnienia. Zawód tworzy się na obecny moment lecz wobec standardów zawodowych trudno mówić o zawodzie, jednak organizacje zawodowe opracowują treść takich standardów.
Funkcje według prof. Ewy Kucharskiej – Stasiak jakie powinien spełniać doradca i problemy jakie rozwiązywać to :
• oceniać aktualny stan rynku i perspektywę rozwoju rynku
• oceniać aktualny sposób wykorzystania nieruchomości ,
• oceniać opłacalności przeprowadzania remontów czy modernizacji
• oceniać ryzyko inwestowania w nieruchomości
• dbać o optymalizacje portfela inwestycji nieruchomościowych jak i opracowywać źródła finansowania ze wskazaniem źródła kapitału własnego i obcego.

Przedmiot umowy o doradztwo w zakresie rynku nieruchomości

Przedmiotem umowy o doradztwo jest wykonanie określonego dzieła będącego opracowaniem, ekspertyzą lub poradą. Dzieło to powstaje dopiero jako rezultat umowy o doradztwo. Cechą charakterystyczną dzieła jest autonomiczność i niezależność od przyjmującego zamówienie.
Szeroko pojęty temat na warsztatach zawodowych będzie świadczył o tym jak można być doradcą, udzielającym porad zgodnie z posiadaną wiedzą oraz przepisami prawa.


Zapoznanie się z zasadami przygotowania planów zarządzania różnego typu nieruchomościami oraz wykonanie jednego planu.

Na zajęciach praktykanci dowiedzą się w przejrzysty sposób, jak prawidłowo skonstruować plan zarządzania. Krok po kroku omawiane będą kolejne zagadnienia. Opracowanie zawiera wykaz części, z jakich powinien składać się typowy plan zarządzania nieruchomością, a także zakres informacji, jakie powinny być podane w poszczególnych rozdziałach planu. Plan zarządzania to plan operacyjny dla nieruchomości, zawierający, zgodne z celami właścicieli, działania konieczne do maksymalizacji potencjału nieruchomości.

 

Sporządzenie takiego planu powinno być poprzedzone określeniem celów właściciela, głęboką analizą nieruchomości, jej otoczenia, rynku, na jakim funkcjonuje. Daje to możliwość zidentyfikowania problemów występujących w nieruchomości i zaproponowania kilku alternatywnych sposobów zarządzania nią. O wyborze najlepszego z testowanych wariantów decyduje analiza ekonomiczna.

 

Omówione zostaną cele w jakich opracowuje się plan zarządzania nieruchomością czyli :

 

• Opisanie stanu prawnego, technicznego i funkcjonalnego nieruchomości

 

• Przedstawienie potencjalnych dróg działania na nieruchomości

 

• Ocenienie zarządcy i sposobu zarządzania nieruchomością

 

• Omówienie ostatecznych zaleceń dotyczących najodpowiedniejszych posunięć w kontekście realizacji celów właściciela

 

• Stworzenie planu działania dla nieruchomości

 

• Opracowanie planu pracy dla zarządcy nieruchomości

 

Słuchacze zapoznają się z funkcjami planu zarządzania, fazami i etapami przygotowania, jego strukturą oraz zakresem informacji w planie.