WERYFIKACJA STANU PRAWNEGO NIERUCHOMOŚCI, STRON I UWARUNKOWAŃ TRANSAKCJI
Celem szkolenia jest przedstawienie zagadnień, które usystematyzują wiedzę z zakresu weryfikacji stanu prawnego nieruchomości, stron i uwarunkowań transakcji. Na szkoleniu zostaną przedstawione podsawowe zagadnienia z zakresu zabezpieczenia transakcji obrotu nieruchomościami.
zapisz się formularz (doc)
1. Różnice i podobieństwa procedury weryfikacji w zależności od:
- rodzaju transakcji w obrocie nieruchomościami
- rodzaju praw będących przedmiotem obrotu
- trybu nabycia prawa
- cech fizycznych obiektu
- stron transakcji
2. Strony transakcji:
- konsument
- osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej
- reprezentacja, przedstawicielstwo i pełnomocnictwa na różnych etapach realizacji transakcji
- osoba niepełnoletnia lub ubezwłasnowolniona
- cudzoziemiec
- uwarunkowania wynikające ze stanu cywilnego stron transakcji
3. Weryfikacja związana z trybem i datą nabycia prawa będącego przedmiotem obrotu:
- umowa (sprzedaży, zamiany, darowizny, wyodrębnienia i sprzedaży, wyjścia ze współwłasności, dożywocia)
- spadek
- decyzje administracyjne
- orzeczenia sądów
- przekształcenie prawa w inne
4. Weryfikacja związana z trybem nabycia uprawnienia do władania i uprawnienia do oddawania we władanie następnym podmiotom:
- spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu
- najem / dzierżawa
- użyczenie
- ograniczone prawo rzeczowe - użytkowanie
- służebności
5. Weryfikacja związana z rodzajem prawa (na różnych etapach realizacji transakcji). Rodzaje dokumentów. Zakres informacji. Instytucje wydające informacje.
- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
- nieruchomość lokalowa
- nieruchomość wspólnoty lokalowej i spółdzielni mieszkaniowej
- nieruchomość gruntowa zabudowana
- prawo wieczystego użytkowania gruntu niezabudowanego
- prawo wieczystego użytkowania gruntu zabudowanego
- prawa do gruntów będących użytkami rolnymi i leśnymi
- analiza porównawcza informacji uzyskanych z różnych źródeł
6. Weryfikacja otoczenia prawnego przedmiotu transakcji:
- planowanie przestrzenne
- uchwały wspólnoty mieszkaniowej
- opłaty adiacenckie i planistyczne
- wydane prawomocne i ostateczne decyzje administracyjne związane z przedmiotem obrotu
- meldunki
- władanie obiektem przez osoby trzecie
- uregulowanie opłat publicznoprawnych związanych z przedmiotem obrotu oraz opłat za media zużyte w obiekcie
- działalność gospodarcza zbywcy
7. Weryfikacja stanu faktycznego (fizycznego) obiektu, porównanie z informacjami w dokumentach źródłowych:
- parametry przestrzenne ( wymiary, powierzchnia, podział użytkowy przestrzeni, podziały geodezyjne itp)
- sposób korzystania
- rodzaj użytków
- etap realizacji rozpoczętej budowy
8. Weryfikacja uwarunkowań wpływających na proces realizacji usługi pośrednictwa i warunki transakcji
- zakres czynności zmierzających do ujednolicenia rozbieżnych informacji oraz doprowadzenia do zgodności stanu prawnego ze stanem faktycznym
- uwarunkowania podatkowe ( podatek dochodowy, VAT, od spadków i darowizn)
- występowanie prawa pierwokupu
- obowiązek zwrotu bonifikaty
- zniesienie ograniczeń i obciążeń ( służebności, wpis hipoteki, zawarte a nie zrealizowane umowy zobowiązaniowe itp.)
- kredyt zaciągany przez nabywcę
- opłaty i koszty związane z transakcją
- czas niezbędny na realizację podjętych działań i czynności
Małgorzata Bar licencja pośrednika w obrocie nieruchomościami nr 48. Wieloletni praktyk i teoretyk, wykładowca zarówno na praktykach zawodowych jak i na studiach podyplomowych dla pośredników w obrocie nieruchomościami